Ігри на розвитокдрібної моторики рук

Систематичні вправи на тренування рухів пальців рук роблять стимулюючий вплив на розвиток мови. Це доведено рядом дослідників (М.І. Кольцова, Е.І. Ісеніна, А.В. Антакова-Фоміна та ін.). Роботу з розвитку дрібної моторики рук бажано проводити систематично, приділяючи їй по 5-10 хвилин щодня. З цією метою можуть бути використані всілякі ігри і вправи.
Для формування тонких рухів пальців рук можуть бути використані ігри з пальчиками, супроводжувані читанням народних віршів.

"Сидить білка... "
Сидить білка, вчить потішки,
Продає вона горішки:
Лисичці-сестричці,
Горобцеві, синичці,
Ведмедикові товстоп’ятому,
Зайченяті вусатому.
Дорослий і малюк за допомогою лівої руки загинають по черзі пальціправої руки, починаючи з великого пальця.

"Дружба"
Дружать в нашім класідівчата і хлопчики
(пальці рук з'єднуються в "замок").
Ми з тобою подружимо маленькі пальчики
(ритмічне торкання однойменних пальців обох рук).
Раз, два, три, чотири, п'ять
(почергове торканняо днойменних пальців, починаючи з мізинців),
Починай знов рахувать.
Раз, два, три, чотири, п'ять.
Ми закінчили рахувать.
(руки вниз, струсити кистями).

 "Будинок і ворота"
На поляне дом стоит ("дом"),
Ну а к дому путь закрыт ("ворота").
Мы ворота открываем  (ладони разворачиваются параллельно друг другу),
В этот домик приглашаем ("дом").

Поряд з подібними іграми можуть бути використані всілякі вправи без мовного супроводу.
"Кільце"
Кінчик великого пальця правої руки по черзі торкається кінчиків вказівного, середнього, безіменного пальців і мізинця;ту ж вправу виконувати пальцями лівої руки;ті ж рухи проводити одночасно пальцями правої і лівої руки.
"Пальці вітаються"
З'єднати пальці обох рук "будиночком". Кінчики пальців по черзі ляскають один по одному, вітаються:великий з великим, потім вказівний з вказівним і так далі.

"Оса"
Випрямити вказівний палець правої руки і обертатаєм;
то ж лівою рукою;
то ж двома руками.

"Чоловічок"
Вказівний і середній пальці "бігають" по столу;тіж рухи проводити пальцями лівої руки;
ті ж рухи проводити одночасно пальцями обох рук ("діти біжать наввипередки").

"Коза"
Витягнути вказівний палець і мізинець правої руки; ту ж вправу виконати пальцями лівої руки; ту ж вправу виконувати одночасно пальцями обох рук.
"Окуляри"
Утворити два кружки з великого і вказівногопальців обох рук, з'єднати їх.

"Зайчик"
Витягнути вгору вказівний і середній пальці правої руки, а кінчики безіменногопальця і мізинця з'єднати з кінчиком великого пальця;ту ж вправу виконати пальцями лівої руки;
ту ж вправу виконувати одночасно пальцями обох рук.

"Дерева"
Підняти обидві руки долонями до себе, широко розставити пальці.

"Пташки летять"
Пальцями обох рук, піднятих до себе тильною стороною, проводити рухи вверх-вниз.

"Згинання-розгинання пальців"
По черзі згинати пальці правої руки, починаючи з великого пальця;виконати ту ж вправу, лише згинати пальці, починаючи з мізинця;виконати дві попередні вправи пальцями лівої руки; зігнути пальці правої руки в кулак, по черзі випрямляти їх, починаючи з великого пальця; виконати ту ж вправу, лише випрямляти пальці, починаючи з мізинця;виконати дві попередні вправи пальцями лівої руки.

"Бочонок з водою"
Зігнути пальці лівої руки в кулак, залишивши зверху отвір.

"Миска"
Пальці обох рук злегка зігнути і прикласти один до одного.

"Дах"
З'єднати під кутом кінчики пальців правої і лівої рук.

"Магазин"
Руки в тому ж положенні, що і в попередній вправі, лише вказівні пальці розташувати в горизонтальному положенні перед дахом.

"Квітка"
Руки у вертикальному положенні,  притиснути долоні обох рук одна до одної, потім злегка розсунути їх, округливши пальці.

"Коріння рослини"
Притиснути руки тильною стороною одна доодної, опустити пальці вниз;одночасно повертати кисті рук вгору долонями - тильною стороною, супроводжуючи рухи
віршованим текстом:"Бабуся пече млинці, дуже вони смачні ";грона рук одночасно стискувати в кулак - розтискати, при кожному русі кулаки і долоні класти на стіл;
покласти грона рук на стіл: одна рука стисла в кулак, інша розкрита. Одночасно поміняти положення.

"Кулак-ребро-долонь"
На площині столу три положення руки послідовнозмінюють один одного. Виконується 8-10 разівправою рукою, потімлівою, даліобома руками.

Описані вище ігри і вправи забезпечують хорошее тренування пальців, сприяють
Виробленню ізольованих рухів, розвитку точності рухів пальців.

Розвитку ручної моторики сприяютьтакож:
- заняття з пластиліном, глиною, солоним тестом, дрібним будівельним матеріалом, конструктором;
- нанизування намистин, бісероплетіння;
- викладання з сірників малюнків, букв, складання колодязів;
- одночасно лівою і правою рукою складати в коробку ґудзики;
- малювання за трафаретом букв, геометричних фігур, штрихування;
- малювання по крапках, пунктирних лініях;
- масаж рук. (Проводиться спочатку на одній руці, потім на іншій);
- розминка пальців: інтенсивні кругові рухи довкола кожного пальця;

Вправа "Сорока-білобока"
Інтенсивні рухи великого пальця вперед-назад, вверх-вниз, по  колу;
Згинання-розгинання всіхпальців одночасно;
Згинання-розгинання руки в кистьовому суглобі;
Інтенсивне розтирання кожного пальця;
Точковий массаж кожного пальця між фалангами з бічних і фронтально-тильних сторін.

"Пальці лягають спати"
Почергове загинання пальців, потім їх одночасне випрямлення у супроводі вірша:
Цей пальчик хоче спати,
А цей -  в ліжечко лягати,
Цей пальчик позіхнув,
Цей пальчик вже заснув.
Тихіше, пальчик, не шуми,
Братиків не розбуди.
Встали пальчики, ура!
Нам у школу йти пора.

"Пальчики вітаються"
Повторити першу вправу.

Немає коментарів:

Дописати коментар