Види вправ для формування предметних компетенцій на уроках рідної мови.
На уроках читання для розвитку комунікативних вмінь теж використовую цікаві ігрові завдання та вправи. Наприклад, для розвитку уваги і швидкості читання (тема «Мова барвиста, мова багата»):
• «Добери риму».
Діти шукають у вірші слова, які мають співзвучну кінцівку до слів: Україна, вперше, збагне, небокрай, незглибимий
• «Знайди пару».
Діти переглядають вірш і знаходять пари до слів: перше, рідній, зелений, коханий, тополиний, гне, почує, шумить, промовля, одкривається (до прикметників – слова, ознаку яких вони виражають; до дієслів – слова, на дію яких вказують).
На розвиток читацьких навичок (тема «Книга корисна, коли її читають. Василь Сухомлинський «Спляча книга»):
«Чи є в оповіданні такі речення?»
Учитель читає речення. Учні відшукують його в тексті.
1.У ній розповідалось про могутнього богатиря. (Так.)
2. Але минуло вже багато років, як Книгу читали. (Ні.)
3. Часто до Книги приходили гості. (Ні.)
4. На полиці лежала Спляча Книга. (Ні.)
5. Стали вогненні букви меркнути. (Так.)
• «Знайди ознаки».
• Читює слово, що означає назву предмета. Учні повинні знайти у тексті і прочитати ознаки цього предмета. (Наприклад, «країни – далекі», «звірі – небачені», « весна – рання, тепла»....).
Слова для гри можна називати або показувати на картках-блискавках: книга, богатир, залізо, слово, людина, палітурки, букви.
На розвиток фонетичного слуху можна подати таку вправу-гру «Впіймай на гачок» (тема «Ми всі – природи рідної частинки»).
Учитель називає однакові слова, а серед них таке, що відрізняється лише одним звуком. Діти повинні назвати це слово («спіймати на гачок») і запам’ятати.
Лети – лети – лети – мети – лети.
Кулак – кулак – кулак – кулик – кулак.
Комашка – ромашка – комашка – комашка.
Як підсумок теми «Від слова – до книги» використовувались такі ігри:
• «Знавці назв творів та їх авторів».
1. Автор вірша «Вже брами літа замикає осінь…». (Л. Костенко).
Хто з поетів написав «Пісеньку про куличка»? (Д.Білоус).
2. Автор вірша який закликає: «Ми кожну річку і горбок від лиха зберегти повинні!» (Г. Черінь).
3. Хто з українських поетів закінчує вірш словами: «Дівчина літом веселим зоветься…»? (М. Рильський).
4. В яких творах героями виступають діти? Пригадайте авторів цих творів. (К. Перелісна «Песик і хлопці», О. Донченко «Лісовою стежкою», О. Буцень «Наше відкриття», В. Сухомлинський «Сергійкова квітка»).
• «Про кого іде мова?»:
1. Хто «важко віддає плоди,… людей хапає за рукава»? (Шипшина).
2. Хто в оповіданні «грається променем, грається листом. Не розлучається з нашим дитинством»? (Білка).
3. Кого діти знайшли «на болоті біля річки… із пораненим крилом»? (Журавлика).
4. Хто «застудився, а тепер лежить під пледом, п’є гарячий чай із медом»? (Соловейко).
Отож, коли проводити урок-гру чи використовувати елементи дидактичної гри на уроці (цікавинки, кросворди, загадки тощо), то ефективніше проходить процес формування загальнонавчальних умінь і навичок, а навчання перетворюється на захоплюючий процес. Тому потрібно органічно включати гру у структуру уроку; посилити розвивальну спрямованість дидактичної гри; вміло керувати процесом ігрової діяльності.
Сучасне життя вимагає,
щоб дитина в початкових класах навчилась висловлювати свої думки логічно, виразно, щоб пройшла початковий курс ораторського мистецтва.
Будь- яка творча робота дає можливість висловити власну думку, розповісти про незвичайні спостереження. Дуже важливо розвивати творчі навички, мислення та творчу уяву дітей.
З цією метою я пропонуємо використовувати наступні мовні ігри.
1. Спиши слова. Підкресли у кожному слові першу букву. Утвори і запиши нове слово, склади з ним речення.
Урожай, край, річка, айстра, їжак, нива, акація.
2. Гра «Хто швидше?». Утвори нові слова, змінюючи лише одну букву.
Шило- мило, колос-голос, чайка-гайка, шишка-мишка, роса-коса.
Склади з ними речення.
3. Гра «Віднови вірш на основі рими»
В берег вдарила з розбігу (2)
Як ріка зламала кригу, (1)
Припливла в човні весна (4)
Без вітрила, без весла (3)
4. Допиши вірш
………………..до нас прийшла.
………………..дари принесла.
Опадають з дерев…………
Відлітають від нас………..
Короткі стали…………
З неба падають……….
5. «Незвичайна математика»
Виконайте дії і прочитайте утворені слова.
Кни + голка – лка + люб …(книголюб)
Біб + ліс – с +олень – лень + тека =…(бібліотека)
6 Прочитай зашифровані слова і запишіть
Б У Р А Т І Н О
1 2 3 4 5 6 7 8 9
1414 7834
2347 3474
1345 14347
5458 14747
7. Склади ланцюжок слів (5 слів), де останній склад попереднього слова є першим складом наступного.
Малина…,…,…,….
8. За поданим початком продовж казку. Добере заголовок.
Одного дня, гуляючи у лісі, білка Пустунка почула, як хтось її кличе:
- Білочко, рідненька, допоможи.
- Кинулась Пустунка на голос, перестрибнула через кущ і своїм очам не повірила…
9. Гра «Радіо»
Ви, диктор і повинні по радіо оголосити, що розшукується дитина, яка загубилася. Її потрібно описяти, а діти за цим описом повинні відгадати, хто ж загубився.
10. Постав речення у такій послідовності, щоб вийшло зв’язне висловлювання Добери заголовок.
Школярі ходили на екскурсію до лісу.
Гарно в лісі взимку!
Був теплий зимовий день.
Дерева одягнулися в сріблясті шати.
11. Доповни речення порівняннями:
На траві блищать росинки, мов…
Сонце ніжно голубило землю, як…
Озеро вибликує на сонці, ніби…
12.Знайди в тексті мовленнєві помилки.
Незабаром літні канікули. Школярі будуть отдихати. Оленка з мамою поїде до бабушки в село.Дениско з дєдушкой буде на дачі. Всі разом ми знову зустрінемося першого сентября.
13. Склади 2-3 речення, зв’язані за змістом:
- про маму,
- про друга,
- про любимий урок,
про улюблену пору року.
На уроках читання для розвитку комунікативних вмінь теж використовую цікаві ігрові завдання та вправи. Наприклад, для розвитку уваги і швидкості читання (тема «Мова барвиста, мова багата»):
• «Добери риму».
Діти шукають у вірші слова, які мають співзвучну кінцівку до слів: Україна, вперше, збагне, небокрай, незглибимий
• «Знайди пару».
Діти переглядають вірш і знаходять пари до слів: перше, рідній, зелений, коханий, тополиний, гне, почує, шумить, промовля, одкривається (до прикметників – слова, ознаку яких вони виражають; до дієслів – слова, на дію яких вказують).
На розвиток читацьких навичок (тема «Книга корисна, коли її читають. Василь Сухомлинський «Спляча книга»):
«Чи є в оповіданні такі речення?»
Учитель читає речення. Учні відшукують його в тексті.
1.У ній розповідалось про могутнього богатиря. (Так.)
2. Але минуло вже багато років, як Книгу читали. (Ні.)
3. Часто до Книги приходили гості. (Ні.)
4. На полиці лежала Спляча Книга. (Ні.)
5. Стали вогненні букви меркнути. (Так.)
• «Знайди ознаки».
• Читює слово, що означає назву предмета. Учні повинні знайти у тексті і прочитати ознаки цього предмета. (Наприклад, «країни – далекі», «звірі – небачені», « весна – рання, тепла»....).
Слова для гри можна називати або показувати на картках-блискавках: книга, богатир, залізо, слово, людина, палітурки, букви.
На розвиток фонетичного слуху можна подати таку вправу-гру «Впіймай на гачок» (тема «Ми всі – природи рідної частинки»).
Учитель називає однакові слова, а серед них таке, що відрізняється лише одним звуком. Діти повинні назвати це слово («спіймати на гачок») і запам’ятати.
Лети – лети – лети – мети – лети.
Кулак – кулак – кулак – кулик – кулак.
Комашка – ромашка – комашка – комашка.
Як підсумок теми «Від слова – до книги» використовувались такі ігри:
• «Знавці назв творів та їх авторів».
1. Автор вірша «Вже брами літа замикає осінь…». (Л. Костенко).
Хто з поетів написав «Пісеньку про куличка»? (Д.Білоус).
2. Автор вірша який закликає: «Ми кожну річку і горбок від лиха зберегти повинні!» (Г. Черінь).
3. Хто з українських поетів закінчує вірш словами: «Дівчина літом веселим зоветься…»? (М. Рильський).
4. В яких творах героями виступають діти? Пригадайте авторів цих творів. (К. Перелісна «Песик і хлопці», О. Донченко «Лісовою стежкою», О. Буцень «Наше відкриття», В. Сухомлинський «Сергійкова квітка»).
• «Про кого іде мова?»:
1. Хто «важко віддає плоди,… людей хапає за рукава»? (Шипшина).
2. Хто в оповіданні «грається променем, грається листом. Не розлучається з нашим дитинством»? (Білка).
3. Кого діти знайшли «на болоті біля річки… із пораненим крилом»? (Журавлика).
4. Хто «застудився, а тепер лежить під пледом, п’є гарячий чай із медом»? (Соловейко).
Отож, коли проводити урок-гру чи використовувати елементи дидактичної гри на уроці (цікавинки, кросворди, загадки тощо), то ефективніше проходить процес формування загальнонавчальних умінь і навичок, а навчання перетворюється на захоплюючий процес. Тому потрібно органічно включати гру у структуру уроку; посилити розвивальну спрямованість дидактичної гри; вміло керувати процесом ігрової діяльності.
Сучасне життя вимагає,
щоб дитина в початкових класах навчилась висловлювати свої думки логічно, виразно, щоб пройшла початковий курс ораторського мистецтва.
Будь- яка творча робота дає можливість висловити власну думку, розповісти про незвичайні спостереження. Дуже важливо розвивати творчі навички, мислення та творчу уяву дітей.
З цією метою я пропонуємо використовувати наступні мовні ігри.
1. Спиши слова. Підкресли у кожному слові першу букву. Утвори і запиши нове слово, склади з ним речення.
Урожай, край, річка, айстра, їжак, нива, акація.
2. Гра «Хто швидше?». Утвори нові слова, змінюючи лише одну букву.
Шило- мило, колос-голос, чайка-гайка, шишка-мишка, роса-коса.
Склади з ними речення.
3. Гра «Віднови вірш на основі рими»
В берег вдарила з розбігу (2)
Як ріка зламала кригу, (1)
Припливла в човні весна (4)
Без вітрила, без весла (3)
4. Допиши вірш
………………..до нас прийшла.
………………..дари принесла.
Опадають з дерев…………
Відлітають від нас………..
Короткі стали…………
З неба падають……….
5. «Незвичайна математика»
Виконайте дії і прочитайте утворені слова.
Кни + голка – лка + люб …(книголюб)
Біб + ліс – с +олень – лень + тека =…(бібліотека)
6 Прочитай зашифровані слова і запишіть
Б У Р А Т І Н О
1 2 3 4 5 6 7 8 9
1414 7834
2347 3474
1345 14347
5458 14747
7. Склади ланцюжок слів (5 слів), де останній склад попереднього слова є першим складом наступного.
Малина…,…,…,….
8. За поданим початком продовж казку. Добере заголовок.
Одного дня, гуляючи у лісі, білка Пустунка почула, як хтось її кличе:
- Білочко, рідненька, допоможи.
- Кинулась Пустунка на голос, перестрибнула через кущ і своїм очам не повірила…
9. Гра «Радіо»
Ви, диктор і повинні по радіо оголосити, що розшукується дитина, яка загубилася. Її потрібно описяти, а діти за цим описом повинні відгадати, хто ж загубився.
10. Постав речення у такій послідовності, щоб вийшло зв’язне висловлювання Добери заголовок.
Школярі ходили на екскурсію до лісу.
Гарно в лісі взимку!
Був теплий зимовий день.
Дерева одягнулися в сріблясті шати.
11. Доповни речення порівняннями:
На траві блищать росинки, мов…
Сонце ніжно голубило землю, як…
Озеро вибликує на сонці, ніби…
12.Знайди в тексті мовленнєві помилки.
Незабаром літні канікули. Школярі будуть отдихати. Оленка з мамою поїде до бабушки в село.Дениско з дєдушкой буде на дачі. Всі разом ми знову зустрінемося першого сентября.
13. Склади 2-3 речення, зв’язані за змістом:
- про маму,
- про друга,
- про любимий урок,
про улюблену пору року.
Немає коментарів:
Дописати коментар