Вправи з читання

Вступ
Який вчитель не бажає, щоб його діти читали вдумливо та швидко ? Навчити дітей добре читати – одне з найголовніших завдань початкових класів.
В.О. Сухомлинський писав: «Читання - це, найважливіший інструмент навчання, воно має бути вільним, швидким - лише тоді цей інструмент буде готовий до дії».
 На успішність учнів впливає дуже багато різноманітних факторів. Але головний – вміння свідомо, правильно, виразно та швидко читати . Дитина, яка не вміє добре читати, переживає великі труднощі під час виконання домашніх завдань, їй нецікаво на уроках. Такий учень не буде активним читачем, не відчуватиме потреби спілкування з книгою, бо читання не приносить йому задоволення.
Що таке читання або вміння дитини читати? Це насамперед наявність інтересу до читання,  до книг як джерела знань. В. О. Сухомлинський радив учителям початкових класів: «Навчіть усіх дітей читати так, щоб вони вміли «читаючи думати й думаючи читати». Такого читання навчити не просто. Необхідно створити умови, сприятливі для дитини, забезпечити кваліфіковане керівництво навчанням, основою якого є знання особливостей процесу читання, володіння ефективними методами й прийомами. Бо вміння і любов до читання здебільшого формуються у молодшому шкільному віці, коли приділяється  увага техніці читання. Звичайно, щоб успішно розвивати її, треба правильно розуміти основи цього процесу і насамперед те, що читання – психофізіологічний процес, залежить від особливості швидкості реакцій, якості зору, темпераменту учнів.
Читання є основою опанування всіх наук, розвитку людського інтелекту. У цьому складному процесі беруть участь зір, мислення, мовлення, сприйняття, пам'ять, увага, слухові та звукові аналізатори. Дітям непросто поєднувати водночас зорове сприйняття букв і вимову звуків, слів, речень, усвідомлювати прочитане, визначати ставлення до нього. Тому розвиток техніки цього вміння та розуміння прочитаного – взаємопов'язані і мають здійснюватися одночасно. На сучасному уроці читання вчитель має формувати в учнів правильне, свідоме, виразне читання з відповідною для кожного віку швидкістю.
Посібник «Вправи і завдання для формування навичок читання учнів 1 – 2 класів» містить в собі вправи та ігри, спрямовані на розвиток читацьких вмінь і навичок молодших школярів. Поєднання на уроці роботи над текстами із вміщеними в посібнику спеціальними вправами сприятимуть удосконаленню навички читання учнів початкових класів.

Вправи для поглиблення слухового і зорового сприйняття
«Навпаки»
·         Виправити помилки, дібравши до слів протилежні за значенням.
Чорний – бідний Твердий - здоровий
Хворий – низький Багатий - важкий
Добрий – білий Веселий - злий
Легкий – вузький Широкий - мілкий
Високий – м'який Глибокий – сумний
«Так чи не так?»
·         Зачитати речення, знайти помилку і виправити її.
У сосновому лісі ми збирали моркву.
Сова вдень спить, а вночі шукає собі їжу.
Взимку кури відлітають у теплі краї.
Подорожник – це корисна лікувальна рослина.
Ведмідь живе у нірці.
На нашій яблуні виросло багато смачних шишок.
·         Прочитати текст, роз′єднуючи слова.

Цікаво,деживутьжайворонковіпісні?Жайворонковапісняживеувесняномустепу,назеленомуроздоллі,йжайворонокніколинерозлучаєтьсязнею.Колиспитьуночібілясіроїгрудкиземлі, тойпісняспитьразомізним.
«Порахуй, скільки речень»
·         На дошці написаний текст. За певний визначений час учні повинні прочитати його, порахувати кількість речень і відповісти відповідною кількістю оплесків. Виграє той, хто жодного разу не помилився.
Над криничкою верба схилилася. На гілці кухлик висить. Не минають люди кринички. Верба подає їм кухлик, а криничка ласкаво пригощає водицею. Усіх щедро напуває криничка. А води в ній не меншає. (6 речень)
·         Поєднати частини прислів′я так, щоб вони набули змісту.
У книзі шукай не букви, а дзеркало життя.
Книжка - коли її читають.
Книжка - не пряник, а думки.
Книжка - корисна, дітей до себе манить.
«Хто перший прочитає?»
·         Зміст вправи полягає в тому, що вчитель на короткий час (2-3с) показує учням картку зі словом, а вони повинні швидко прочитати його.
«Назви швидко»
·         На дошці написані слова - іменники. Діти повинні дібрати до них дієслова.
Вчитель – навчає, пояснює,допомагає…
Кухар – варить,….
Лікар -
Двірник –
Письменник –
Продавець –
«Розвідка»
·         На дошці записані складні або незрозумілі слова. Після читання цих слів учні шукають їх у тексті.
·         Знайти у тексті та прочитати:
- слово - найдовше, найкоротше, двоскладове, трискладове;
- розповідні, питальні, окличні речення;
- речення, що складаються з одного, двох, трьох слів;
- діалог, пестливі слова;
- слова, що рідко використовуються у нашому мовленні;
- складні слова;
-речення, що потрібно читати голосно, тихо, сумно, весело, піднесено;
- характеристику дійових осіб;
- опис, пейзажі.
«Впіймайте звук»
·         Учитель читає певне речення або частину тексту, даючи завдання: плескати в долоні, якщо в слові буде певний звук (перед початком вправи вчитель називає цей звук).
Зорові диктанти
·         Необхідно підібрати речення або невеличкі тексти з шести речень. Кожне наступне речення на 1-2 букви більше від попереднього. Обсяг речень (тексту) збільшується поступово, а час показу обмежується. Речення вчитель записує на дошці, відкриває на певний час по одному. Учні дуже уважно і швидко мовчки читають, повторюють, а потім записують.
Слухові диктанти
·         Методика добору речень для слухових текстів така, як і для зорових. Вчитель диктує речення один раз. Учні уважно слухають його, повторюють і записують.
·         Прочитати слова (час 8-10 с), записати у зошиті ті, які запам'яталися.
Піднебіння, торік, позирати, чкурнув, зайвий, наввипередки, пошарпаний, кваліфікація, орудує, сміття.
«Вередливий звук»
Ігрова ситуація : «Жив – був собі звук у словах , завередував і втік. Потрібно звук впіймати і поставити на місце». 
- иничка – синичка; лі__ечко – літечко;
- ісок – лісок; зо_ парк – зоопарк;
- елека – лелека; вер_ичка – вербичка;
- 
ічилка – лічилка; кр_ничка – криничка.
Вправи для розвитку кута зору
«Гірка»
я     з в
он до рік
сядь     про доля
сором    свою крейда
надворі хитро лисичка
потихеньку вчителька зітхнула
·         Читання складових таблиць.
·         Читання слів з пропущеними буквами.
о - і - ь у - о - ай
д - щ ф - у - ти
л - с - я л - с - о - ад
«Словесна гірка»
Читач школа дзвінок книга
Читати школяр дзвінкий книжечка
Читання шкільний дзвенять книгарня
Читанка школярики дзвіночки книжкова
·         Знайти слова в слові.
Метро, медаль, виразно, ведмідь, гвинтівка, портрет, портфель.

·         Знайти слово, яке «перевернулось».
атлас - салат
автор - товар
репет – тепер
«Піраміди»
М . А
Л . О
С . И
Т . У
К . І
лю . ди
жи . та
пра . ця
хлі . ба
по . ле


їжа . чок
вов . ченя
сло . неня
зеб . ра
буй . вол
·         Продовжити склад.
Ні..., ле..., ла..., си..., ди..., лі..., ос... .
Наприклад: ніж, лев, лан, сир, дим, ліс, оса.

·         Відновити деформоване слово.
Най ... ший по ... ться
(Найніжніший, найдобріший) (Почувається, побивається)


«Сонечко»
Є А
О У О У Є Ю
А В Е И КЛ І Я СКР О
И     І Е           Ю И І
А У
«Зачаровані» слова
С Т А Д І О Н
1 2 3 4 5 6 7

1 6 7 1 2 3 4 6
1 3 4 4 6 7
1 2 3 7 1 2 5 7 1
«Найсмішніший» склад
·         Придумати слова з поданими складами.
(фл, зв, кр, сл, бр, гл, пл, зм, кр, дв, ск, кв)
сл(он) тр(уба)
ст(іл) кл(іщі)
бр(ат) гр(уша)
пл(ющ) кл(оун)
хл(іб) св(ічка)
зм(ія) кн(ижка)
·         Упізнати слово з одного погляду
мох дах рух
сон тінь син
зима сіно літо
в лісі до мами в річку

·         Відновити рядочки з вірша
почулися в лісі (2)
там соловейко (4)
Знов на світанку (1)
приніс соловїсі (5)
дружніх пташок голоси, (3)
в дзьобі краплинку роси. (6)
«Спринт»
·         Читати незнайомий текст, пальцями вказуючи на перші букви кожного слова.
«Хто більше?»
·         Вчитель називає слово. Учні добирають інші, які за змістом поєднуються із запропонованим.
Учень: старанний, уважний, організований, навчається, читає, пише, міркує.
«Доповнити слово»
·         Учитель називає перший склад слова. Діти добирають слова, що починаються цим складом.
МА - мама, машина, мак, малина, мавпа, магазин, малюнок, мандарин, маска, маля, малюк, мазь, маляр, мармелад, Марс, марш, материк, математика, матрос, маяк, матерія, манеж.
Вправи для розвитку у дітей поля читання
«Яке речення довше?»
·         Учитель на кілька секунд відкриває частину класної дошки або аркуш паперу, де записано два речення. Одне з них довше за друге на одне – два слова. Учні повинні запам'ятати, яке речення довше, а яке коротше, а також визначити кількість слів у кожному реченні.
Біжить зайчик по долині у сіренькій кожушині.
Біжить зайчик у кожушині.
«Відтворити слово»
(Читання слова за короткий час - 0,5 с)
·         Читаючи групу слів, учні запам′ятовують і відтворюють без помилок 5 - 6 слів. Кількість букв у словах слід поступово збільшувати.
пух каша щастя
тік гора добро
рак стіл честь
мак зубр розум
ніс ключ ніжність
рід поле щедрість
«Фотограф»
На дошці у два стовпчики записано слова. За певний час діти повинні «сфотографувати» зором стовпчик слів і відповісти на запитання - чи є в ньому
те, чи інше слово.
I ст.                 II ст.
Шарф             Фургон 
Асфальт         Вафлі      
Ліфт               Телефон
Фокус    Флокси
Фанера        Фуфайка
Кофта          Фламінго
Наприклад, у якому стовпчику міститься слово « асфальт»? Перемагає той, хто жодного разу не помилився.
Вправа з цифровими стереоскопічними таблицями Шульте
Вправа виконується стоячи. Учні швидко лічать мовчки від одиниці до двадцяти п′яти, вказуючи ручкою на відповідні цифри. Вправа виконується з дотриманням 25-секундного інтервалу, який надалі скорочується до дванадцяти секунд. (Розмір квадрата 10х10 см або 20х20 см).
14 
12 
23 
16 
25 
24 
13 
11 
18 
10 
19 
22 
21 
15 
17 
20 

Вправа з цифровими стереоскопічними таблицями Лезера.
Таблиця Лезера - це прямокутник 20х40 см, поділений на 50 частин, куди вписані числа від 1 до 50. Суть вправи полягає в тому, щоб показати олівцем розташовані в таблиці числа з наростанням натурального ряду, не переміщуючи погляду за межі центральної клітки. Час опанування таблиці 50 секунд.
Числова піраміда
Фіксуючи погляд на числах середнього ряду, потрібно читати крайні.
61 1 39
27 2 38
15 3 73
26 4 11
17 5 16
18 6 12
19 7 11
40 8 86
79 9 98
85 10 16
98 11 73
16 12 18

«Склади речення»
Учитель кілька речень ділить навпіл і подає їх у довільному порядку. Учням треба мовчки прочитати і з`єднати ці частини. Наприклад:
Горобець прилетів стояв ясний 
Сонячний день у воду і попливли
На шафі співали пташки
У лісі весело до годівнички
Каченята стрибнули книжка лежала

Вправи для розвитку правильної та чіткої артикуляції
Швидко і глибоко вдихнути носом із наступним тривалим і спокійним видихом через рот, повільний видих при звукові [ф], [с], [ш] та інші під лічбу.

·         Проказування скоромовок, що сприяє активному тренуванню мовленнєвих органів. Діти промовляють у різному темпі за вказівкою вчителя: П - повільно; Н - нормально; Ш - швидко. Перед ними ставиться завдання вимовляти звуки чітко та швидко.
Всім подобається це куце цуценя.
Для миші немає звіра страшнішого за кішку.
Рогата корівка реве, Романко траву рве.
У кільця немає кінця, всі кільця без кінця.
Серед ночі два кроти
Налякались темноти.
Тож втекли мерщій із двору
У свою глибоку нору.
Має втіху соловїха:
Соловята всі у тата.
Всі співучі, голосисті,
Всі із хистом, всі артисти.
В горішнику горішина
Горішками обвішана.
Оришка й Тимошко
Струшують горішки.
Якось Яків сіяв мак
Так-сяк. Абияк.
Виріс ярий Яків мак,
Та щось коле, як їжак.
Сім дочок - сіроочок
Вишивало сім сорочок.
·         Читання групи слів, речень або частин вірша на одному диханні. Цей вид роботи можна провести у вигляді гри «Хто більше?»
читають швидко
читання повільно
читач очевидно
читанка захоплено
причитано вдумливо
читальний зосереджено
Україна - це тихі води і ясні зорі, зелені сади, білі хати, лани золотої пшениці, медові та молочні ріки.
Бродить осінь в лісі синьому,
де гриби під соснами,
там, де золото осіннє
вкрилось ясно росами.
·         Вимова складів із чергуванням звуків [р - л], [с - ш], [з - с] тощо спочатку пошепки, а потім голосно, повільно - швидко.
ро - ло са - ша
ра - ла со - шо
ре - ле се - ше
рі - лі су - шу
ру - лу сі - ші
«Ніч»
Учитель вводить дітей в ігровий сюжет, читаючи слова:
Чорна ніченько – чарівниченько!
Чом не бачимо твого личенька?
Діти заплющують очі та слухають окремі звуки, які називає вчитель, вимовляючи вголос злиття цих звуків, тобто слово.
[с], [о], [н] - [сон]
[б], [і], [л], [к], [а] -[білка]
[ж], [о], [л], [у], [д`] -[ жолуд`]
·         Не поспішаючи, вчитель показує слова. Іменники діти читають тоненьким голосом (лисички), а прикметники - басом (ведмідь).
вірний сонячний
весна сонний
вірність сон
весняний сонце
«Птахи»
Діти поділяються на групи по декілька чоловік. Кожна група вибирає собі голос птаха і умовний знак.
Наприклад:
Горобець: «Цвірінь-цвірінь»

Соловей: «Тьох-тьох»
Зозуля: «Ку-ку»

Качка: «Кря-кря»
Вчитель показує умовний знак (намальований на картоні), і діти певної групи вимовляють обрані звуки тихо, трішки голосніше, голосно (плавно по наростаючій). Вчитель показує інший умовний знак, і вже озиваються діти з іншої групи. Всі птахи прокинулися - діти разом голосно вимовляють певні звуки.
Вправи для розвитку уваги
«Доберіть слово»
·         Вчитель пропонує учням дібрати до слів-предметів по 2-3-4 слова-ознаки або дії.
весна - рання, затяжна, стрімка;
книга - цікава, товста, старовинна, художня;
ялинка - струнка, зелена, гарна.
«Утворіть нове слово»
·         прочитати слова односкладові, двоскладові, з наголосом на І або ІІ складі; пояснити багатозначність або значення наведених слів:
бак, рак, мак, лак, так, гак;
дуб, чуб, куб, зуб;
лити, шити, пити, жити, бити;
чайка, майка, гайка, байка;
- замініть букву, що позначає голосний звук:
бак, бік, бук, бик, бек;
лук, лик, лак;
·         прочитати слова, що відрізняються складами:
обберуть - обдеруть; влетить - злетить; поповз - заповз.
"Знайди слово за його визначенням"
1) Квіти, зібрані в пучок:
а) вінок; б) букет; в) клумба.
2) Струнний музичний інструмент , що нагадує цифру 8.
а) кобза; б) гітара; в) піаніно
3) Літня прибудова до хати:
а) палісадник; б) сіни; в) веранда.
«Утвори пари слів»
·         Учитель показує на дошці кілька пар слів, а діти запам'ятовують їх. Потім учитель закриває праву або ліву частину слів, а діти пригадують пару.
Зошити – олівці    вулиця - автобус
вода – річка    ніч – зорі
школа – учень    квітка - клумба
кошеня – молоко    портфель – книжка
стіл – торт    аптека – ліки
музика – радіо     зима – сніжинка
автомобіль - водій    дуб – жолудь
·         Знайти зайве слово серед поданих:
а) прасувати, рубати, шити, читати, кувати;
б) велосипед, мотоцикл, потяг, трамвай, автобус.
·         Скласти слова.
ми ре
доб ле
теп сиве
лас ле
пес каве
кра не
ніж тливе

·         З кожного слова - по одній літері, щоб вийшло нове слово.
Вчитель називає слова. Учні повинні скласти з них слово таким чином: взяти з першого слова перший звук і позначити його буквою, а з другого - другий, з третього - третій і т.д.
Зір, ліс, бір, марка, рамка (зірка);
Мало, дим, сир (мир);
Пара, перо, він, мама, канал (пенал);
Звір, лось, шишка, лини, корито (зошит).
«Загубилися букви»
·         Вставити букви у слова, прочитати вірш.
П_д г_рою хв_йний ліс,    В мене ш_бка з кол_чок,
За г_орою х_жий лис. В м_не сіра сп_нка,
Вкр_та тр_вами г_ра, ніс, як чорн_й п'ят_чок,
Зб_ку лис_ча н_ра. Очі – н_мистин_и.    
В ній хи_ рюга неспр_ста Зд_гад_вся, маб_ть, всяк,
В_д соб_к хова хв_ста: Що зов_ть м_не їж_к .
Як нав_дався в курн_к,
То віддр_зу пів_нь зник!
«Чи є такий предмет?»
·         Прочитати слова і сказати, чи існують ті предмети або явища, які вони позначають.
Варіанти карток:
1.      Кущ, баж, мед, він, фап, лук, цюн, ніч, гач, сад, жіб, таз, чуб, пек, шар, зиг, яма, хор, різ.
2.      Буря, гафо, нота, діту, жатю, птах, зіду, осел, ірек, вухо, кюса, цирк, хрес.
3.      Актор, вимус, бочка, жнифя, голос, парта, ізюмт, хітко, земля, церпа, сосна, диван, чвари, труби, осаті.
4.      Родина, вулира, ремінь, цукода, береше, палиця, чітасу, музика, дірєня, кисіль, жибань.
5.      Загадка, читабон, фільток, кімната, руфлон, веселуп, учитель, голобіш, метелик, бджуза, іграшка, дівчиря.

«Прочитай загадку»
1.      Невогонь, аобпікає.
2.      Хтонейде, тойнапуптисне.
3.      Якоюкосоюнеможнакосити?
4.      Безрук, безніг, аворотавідчиняє.
5.      Язиканемає, абагатоцікавогорозповідає.
6.      Довгівуха, куцийхвіст, невеликийсамназріст.

«Бюро знахідок»
·         Учитель вводить дітей в ігровий сюжет: «Діти, давайте попрацюємо у бюро знахідок. У віршиках загубилися слова. Знайдіть їх.»
·         Батько донечці і сину
Дав чотири апель…
І порадив: – Не сваріться,
Ними чесно … (поділіться).
То по скільки
Доньці й … (сину)
Перепало … (апельсинів).
Запитала буква «н»:
«Чим закінчується день?»
Я подумав, ясна річ,
І про вечір, і про ніч.
Та сказала буква «н»
Ввічливо і м'яко
Що закінчується день
Ще і … (м'яким знаком).
«Додай склад»
·         Вчитель показує дітям перший склад, а вони додають наступні. Перемагає той, хто першим скаже слово.
·         Швидко прочитати слова і назвати ті, які відрізняються від інших однією чи двома буквами.
Мак ріка
мак ріка
мак ріка
мак ріпа
так ріка
мак ріка
·       Відшукати закінчення прислів'я чи приказки і прочитати відновлене речення.
Воля пташці дорожча, то в ліс не йти.
Краще на волі на вітці від золотої клітки.
Боятися вовка, а народам мир.
Квітам потрібне сонце, ніж у неволі в золотій клітці.
·       Вчитель пропонує на картках тексти із пронумерованими реченнями з недописаними:
а) закінченнями в словах;
б) словами;
в) частинами прислів′я.
Зразки карток
А) 1. Світить сонц… . 2. В синь… небі співає жайворонок. 3. Чується весел…, дівоч… пісня. 4. У дитячому садк… граються, сміються діт… .
(На звороті: 1. –е; 2. –ому; 3. –а, -а; 4. –у, -и)
б) 1. Хто багато говорить, той мало … . 2. Вмієш сказати, умій і … . 3. На словах медок, а на серці … . 4. Де багато пташок, там нема … . 5. Лихо конем не … .
(На звороті: 1. Робить; 2. Змовчати; 3. Льодок; 4. Комашок; 5. Об′їхати.)
в) 1. Навколо – де не глянь! –
стоїть весна така,
що навіть зацвіла мітла у … .
(На звороті: сніговика)
2. Вмиває кішка кошенят.
Вмиває кізка … .
Сестричка меншу з милом
Щоранку мама … .
(На звороті: козенят, миє).
·       Прочитати подані слова. Утворити з них пари антонімів.
Літній, кривий, зустріч, здоровий, молодий, спокій, талант, тривога, підвищення, хворий, бездарність, гасити, розставлений, гучний, запалювати, рівний, тихий.

·       Прочитати слова, погрупувати синоніми.
Гніватись, вудити, невдовзі, вартувати, звичайно, неодмінно, чатувати, обовязково, дошкуляти, сердитися, ловити, скоро, звісно, заважати.

Вправи для розвитку уяви та фантазії учнів
«Цікаві тексти»
·         Класовод пропонує учням знайти у тексті речення, що не відповідають його змісту.
Осінь. Часто дощ ллє, як із відра. Птахи відлітають у теплі краї. Звірі готуються до зими. У садах достигають плоди. На гілках набухають бруньки . Над селом літає паперовий змій. Листя на деревах переливається всіма барвами веселки.
·         Учитель пропонує дітям знайти у тексті речення, в якому є помилка. 
Ірина збирає у лісі шишки. У неї кошик. Тут тільки невелика соснова шишечка, а он там лежить велика.
Бум! З високої липи упала шишка. Ірина рада.
·         За допомогою міміки та жестів один учень показує іншим дітям задумане слово. Ті намагаються його відгадати, вимовляючи свої варіанти по черзі вголос.
«Озвуч картинку»
·         Учитель роздає учням картинки із зображенням тварин, явищ природи, предметів і т. п. та пропонує озвучити їх.
Наприклад:
Дощ – кап-кап-кап.
Машина – пі-пі-пі.
Собачка – гав-гав-гав.
Козенятко – ме-ме-ме.
«Перенесіться подумки»
І група – королівство Снігової Королеви;
ІІ група – володіння Морського Царя;
ІІІ група – лісові хащі Мудрого Ведмедя.
·         Пофантазуйте! Розкажіть, що ви там побачили. (Робота в групах).
·         Уявіть себе півником, ведмедем, будильником, лікарем тощо. Пофантазуйте і покажіть їх діями, імітацією звуків.
·         Розкажіть казку «Червона шапочка» навпаки (персонажі повинні помінятися місцями – добрі стати злими, а злі – добрими).
«Розмова лісу»
·         Уявити подорож до лісу. Відтворити звуки, які чуються звідусіль.
Вітерець у лісі – ш-ш-ш.
Прилетів жук – ж-ж-ж.
Заспівав комарик – з-з-з.
Пролетів птах – шух-шух.
Запихкав їжачок – пих-пих.
Забриніла бджілка – дж-дж-дж.
Дзюркоче вода у струмочку – дз-дз-дз.
«Хто як розмовляє?»
·         Учитель читає вірш. Кожне речення вірша закінчують діти.
Гуси стали гелготать
І по-гусячи кричать:
«Га-га-га!».
Кошенята замурчали:
«Мур-мур-мур!».
Горобці зацвірінчали:
«Цвінь-цвірінь!».
Мухи задзижчали:
«Жи-жи-жи!».
Жабенята квакають:
«Ква-ква-ква!».
Каченята крякають:
«Кря-кря-кря!».
Солов'ї висвистують:
«Ф'ю-ф'ю-ф'ю!».
«Пофантазуй»
·         Учитель дає учню чистий аркуш паперу. Завдання - розповісти про те, що він уявляє, дивлячись на папір. Перший учень бере чистий аркуш і розповідає про те, що він там «бачить». Потім віддає наступному, який продовжує розповідь. Так, по черзі, діти доповнюють розповідь одним – двома реченнями, враховуючи зміст раніше сказаного.
Словесне малювання
·         Учні читають оповідання або вірш і отримують завдання побувати в ролі художника-ілюстратора і намалювати малюнок до прочитаного твору.
·         Учитель читає початок казки. Учням необхідно пофантазувати і придумати її продовження. Потім проводиться конкурс на кращого казкаря класу.
Вправи для розвитку пам'яті
«Небо, земля»
·         Учні починають читати мовчки або вголос у довільному темпі. За командою «Небо!» припиняють читати, очі піднімають догори. За командою «Земля!» продовжують читати текст.
«Знайдіть слово»
·       Учитель чи один із учнів читає речення з тексту. Але, не закінчивши його, зупиняється. Діти повинні знайти це речення та назвати слово, перед яким була зупинка.

«Шукачі»
·       Учні виконують завдання:
- знайти в тексті речення, в яких є подані слова;
- знайти слова, що підказують інтонацію та темп читання даного тексту чи його частини.
«Впізнай слово»
·       На дошці написані складні слова із знайомого тексту, але з пропущеними буквами. Діти впізнають їх, доповнюють та знаходять у тексті.
«Знайдіть помилку»
·       Учитель читає текст (знайомий дітям), припускаючись помилок та неточностей. Діти уважно стежать. Вони повинні помітити та виправити ці помилки.
«Так чи не так?»
Учитель читає речення, а діти знаходять помилки і виправляють їх:
Взимку кури відлітають у теплі краї. (Ні)
На нашій яблуні вродило багато смачних шишок. (Ні)
У сосновому лісі діти збирали моркву. (Ні)
Ведмідь живе у барлозі. (Так)

Вправи на гнучкість, самостійність мислення
Анаграми
·       Прочитати слова і вилучити зайве.
еклн тийвост арюцєп
убд йинток удуєб
ереазб уйдих емотуєрн
инашам іркол исидть
Річка – ставок – гора.
·       Прочитати текст, переставляючи букви в словах.
Вчитель фіксує час, за який учням вдалося прочитати цей текст.
миЗа
тоСять ромозні декинь. пеТер рібпотні воказни і жилі. віДчатка і лопхчики ргутом жібать ан вокзанку. ниВо вокзають оп дульо ан вокзанах. кільк иС міхус і дарості!
ниСичка!
двоНарі улоб нохолод, пташці й хозатілося гріпотись, а тир квака у іквні лабу на ненавідчи. Мабуть, ещ й тиїс лахоті.
шіПер тикві
У ісіл ещ голово ат росі. аТ ан грізітих цемсон лягавинах з'являються шіпер тикві. Ось клюпронулась леньмака наніж лабі лівгока. еЦ – сніжпідник. А он пробиваються і нісиють ліскипро. Їх лизашилося так лома у шинах сахлі!
«Третій зайвий»
·         Учитель виставляє на набірне полотно по три слова і пропонує дітям назвати зайве:
Черевики – чоботи – зошит.
Книга – хустка – ручка.
Сова – курка – соловей.
Корова – свиня – ведмідь.
Малина – яблуко – груша.
Карась – ромашка – мак.
Марія – каша – Коля.
·       Повернути букви на свої місця і правильно прочитати прислів'я.
икЯз од єваКи ведедо.
йКу зозалі, киоп ч егаря.
аН діїзло кашап ритього.
вараСп страмай тьсябої.
чивЗакін вурасп ляйгу оп вупра.
міС зівра ряймівід, индо – ріжвід.
«Суцільні тексти»
·       Учитель пропонує дітям прочитати суцільні тексти (відсутні проміжки між словами і розділові знаки). Учні читають текст, виділяючи слова і речення. Правильність сприймання перевіряється усно.
Невогоньаобпікає. (Кропива)
Довгівухакуцийхвістневеликийсамназріст. (Заєць)
Сидитьдівчинавкоморіакосаїїнадворі. (Морква)
Стоїтьпридорозінаоднійнозі. (Гриб)


Сини
Двіжінкибраливодузкриницівихвалялисясвоїмисинамидонихпідійшлатретявонамовчкинабралаводийдутьжінкизупиняютьсянесутьводурукиболятьспинуломитьалераптомвибіглитрихлопціодинчерезголовуперевертаєтьсядругийпіснюспіваєатретійпідбігдоматеріузяввідротайпоніс.
«Добери слова»
·       Один учень читає слово – назву предмета, а інші називають його ознаки.
Яблуко – (смачне, червоне, солодке, соковите, стигле).
Квіти – (барвисті, пахучі, пишні, великі, строкаті).
·       Учень називає дієслово, а інші повинні дібрати якомога більше слів, яким відповідає названа дія.
Летить – (літак, птах, метелик, хмаринка, джміль).
Росте – (квітка, дитина, кошенятко,дерево, бажання).
Берегти – (природу, книжку, таємницю, ліс).
Вправи для розвитку швидкості сприймання
«Блискавка»
·         Вчитель миттєво показує записані на картках слова.
Учні повинні їх швидко відтворити.
·         Прочитати швидко слова. Сказати, яке з них зустрічалося двічі.
ліс книжка ягода щиглик
звір фарби ялина шпак
жук альбом суниця синиця
кущ зошит малина сорока
лис книжка полуниця ворона
ліс книжка полуниця ворона
мох ранець виноград шпак
їжак пензлик вишня горобець
джміль зошит малина журавель
«Читання слів на хмаринках»
Кожна картка (хмарка) має по слову (з обох сторін по складу). Вчительшвидко показує дві сторони «хмарки» - діти повинні «упіймати» слово.
«Закінчіть речення»
·         Вибрати одне слово, яким потрібно правильно закінчити речення, прочитати його.
У чобітка є ... (шнурок, пряжка, підошва, ремінці, гудзик).
Вода завжди ... (прозора, холодна, рідка, біла, добра).
У дерева завжди є ... (листя, квіти, плоди, коріння, тінь).
«Плутанина»
·         На дошці – текст. Діти, прочитавши його, швидко визначають, що неправильно. Зачитують відновлений текст.
На подвір'ї біля діжки Три ведмеді вухаті
На кота напали мишки. пішли сіно копати
Гарбузи на тин полізли, І картоплю косити,
По дорозі зайця згризли. І вирубувать жито,
А дашок злетів з хлівця Поливати будинки
І присів на горобця. Й будувати ялинки.
Вправи для вироблення в учнів навички свідомогочитання
«Складовий аукціон»
·         Допоможіть зварити борщ:
кар мі та
бу ква по
мор пус ка
ряк ля топ дор
(Картопля, буряк, морква, капуста, помідор.)
- Хто в лісі живе?
вед тел
си єць
ли ниця
дя сиця
за мідь

- Прочитайте за цифрами і відгадайте загадку:
5 9 3 2
ся ри ви тить
1 6
ле малюнок де
жука
4 8 7 10
є лю зем є
(Летить – виє, сяде – землю риє.)
·         Розділити слова на тематичні групи:
завірюха, віхола, пролісок, хуртовина, фіалка, підсніжник.
- Знайдіть групу слів, що поєднуються зі словом «зима».
- Знайдіть групу слів, що поєднуються зі словом «весна».
·         До поданих слів дібрати пестливі слова:
дідусь-
бабуся-
дядько-
тітка-
сестра-
брат-
·         Відшукати зайве слово:
Жайворонок, ластівка, синичка, соловейко.
(Синичка, бо вона в нас зимує).
Стіл, крісло, телевізор, шафа.
(Телевізор, бо він не відноситься до меблів).
Дуб, бузок, сосна, верба.
(Бузок – кущ).
·         Назвати предмети одним узагальнюючим словом:
а) дуб, сосна, береза – це …
б) карась, лин, окунь – це …
в) маслюк, мухомор, лисичка – це …
г) помідор, огірок, капуста – це …
·         Узагальнити через протиставлення:
а) дуб – дерево, а смородина – …
б) плаття – одяг, а черевики – …
в) чорнобривці – квіти, а суниці – …
·         Визначити предмет за його діями:
а) літає, падає, покриває, зігріває, блищить, скрипить – … (сніг);
б) світить, гріє, усміхається, пригріває, зігріває, палає – … (сонце).
«Ланцюжок»
·         Учитель показує учням ланцюжок і звертає увагу дітей на те, як одне кільце з'єднане з іншим. Пропонує зробити «ланцюжок» із слів так, щоб вони з'єднувалися однаковими складами.
Наприклад: Віра – ракета – тато – товар – … .
Якщо хтось із дітей дуже довго розмірковує, помиляється чи повторює вже назване слово, він вибуває з гри. Так кількість гравців поступово зменшується, і перемагає той, хто залишиться до кінця гри.
Зима – малина – нафта – тарілка – канава – вата – … .
Сова – вага – галка – канапа – парта – табір – … .
Ваза – заголовок – вокзал – залізо – золото – товариш – … .
Фарба – бабуся – сяйво – вода – дача – чабан – … .
Сорока – каша – шабля – лялька – калина – наука – … .
Нора – ракета – тайга – гарбуз – бузина – намисто – … .
Мавпа – панчоха – халва – валянки – килим – лимон – … .
«Граматична математика»
1) По + річкова риба = бур'ян (ПОЛИН).
2) Знаряддя праці для косіння трави + р = людина, що косить(КОСАР).
3) Весняна квітка + це = велика розжарена куля, що обігріває землю(СОНЦЕ).
4) П + ім'я дівчинки = великі ділянки землі (ПОЛЯ).
5) Цифра + я = родина (СІМ'Я).
6) Чер + місце продажу квитків = назва міста (ЧЕРКАСИ).
7) Бар + прикраса з квітів на голові = назва рослини (БАРВІНОК).
8) Бо + дитяча гра = озеро, що заросло (БОЛОТО).
9) Про + невеликий ліс = весняна квітка (ПРОЛІСОК).
10) Вусатий мешканець річок + ета = літаючий апарат (РАКЕТА).
11) Р + комаха = краплинка води (РОСА).
12) Гру + частина доби = назва місяця (ГРУДЕНЬ).
13) То + крик ворони = професія (ТОКАР).
14) Вед + метал = назва тварини (ВЕДМІДЬ).
15) При + цифра = назва міста (ПРИП'ЯТЬ).
16) На + сигнал допомоги на морі = інструмент для качання води(НАСОС).
17) Бі + назва річки = посудина (БІДОН).
18) Ву + член сім'ї = інструмент, яким ловлять рибу (ВУДОЧКА).
19) Ов + огани зору = городні рослини (ОВОЧІ).
«Знайди слово»
Ту – у + авн – в – н +ту + сі – с + ь (татусь)
Ле – л – е + ма + тр – р + у + со – о + я (матуся)
Ро + же – ж – е + ди + нт – т + а (родина)
Вправи для розвитку здатності римувати слова
«Віднови вірш»
·         Дібрати рими , щоб утворився вірш.
В мене є книжок… (багато)
І новенькі, і старі.
Я піду до школи з …(татом),
Всі книжки віддам …(сестрі).
Хай вона сама… (читає)
Про Лисичку, Журавля,
Хай вона багато.. (знає),
Як багато знаю …(я).
«Одноримки»
·         Дібрати слова, що однаково звучать, але мають різне значення.
Звірят за списком став звіряти –
Немає одного … !
Журавлиний в небі ключ
Відімкнув весну, мов … .
Грали у футбол два коти
«Котику, до мене м'яча … !».
З верби упав розквітлий котик –
Ним грається біленький …
«Півнику, дай коток!».
«Не велів … ».
Та поки доярка корову доїла –
Та пійло допила і сіно … .
«Доповни вірш словами з довідки»
Квітка блакитна, як….. …...
Що їй метелиця, що …….?
Вітру і …… не…… вона,
Знає: уже на порозі ……. .
Слова для довідок: очі дитини, літо, хуртовини, боїться, снігів, зима,весняне.
Чистомовки
·         Дібрати потрібні слова.
А-а-а – йде дівчинка … (мала).
И-и-и – ми галявину … (знайшли).
Ма-ма-ма – настала … (зима).
Мі-мі-мі – подарунок … (мамі).
Ум-ум-ум – на перерві в класі … (шум).
Ап-ап-ап – траву скубе … (цап).
Ве-ве-ве – човен по воді … (пливе).
Ив-ив-ив – кухар квас … (варив).
Ув-ув-ув – вітерець на нас … (подув).
Ла-ла-ла – молоко … (пила).
Лі-лі-ді – рученьки … (малі).
Са-са-са – укусила мене … (оса).
Ік-ік-ік – пиріжечки котик … (спік).
Ко-ко-ко – знесла курочка … (яєчко).
«Схожі хвости»
·         Підібрати слова з однаковими закінченнями.
Мишка – … (кішка, книжка, доріжка).
Суниця – … (спідниця, синиця, одиниця).
Пташка – … (ромашка, комашка, Чебурашка,чашка).
Їжачок – … (черв'ячок, бичок, павучок, хом'ячок).
Калина – … (малина, Галина, родина, машина).
«Встав пропущені слова»
Весна – чарівниця,
неначе …,
наказ свій послала,
щоб краса…
і проліски, і травичка,
й зелена … ,
і кульбаба рясна,
й фіалочка …
Всі квіти весняні
веселі …
З-під листя виходять
голівки …
од сну зимового
до сонця … !
Слова для довідки: Підводять, цариця, ясного, вставала, ясна, кохані.
«Доповни прислів'я»
Не поговоривши з головою, … (не берись руками).
Без труда – … (нема плода).
Праця чоловіка годує, а … (лінь марнує).
На сонці тепло, а … (біля матері добре).
Вправи для формування мовчазного читання
·         Вправа на чергування читання вголос, упівголоса, пошепки; читання з беззвучним рухом губ, з непомітним рухом губ, з внутрішнім проголошенням слів.
«Ніч і день»
·         Діти мовчки читають текст. Під час команди учителя «день» – читають, а «ніч» – заплющують очі.
«Буксир»
·         Для виконання цієї вправи клас розбивається на пари. Ведучий сидить справа. Він швидко веде ручкою над рядком. Читець веде ручкою під рядком. Багаторазово з прискоренням читається три рядки. Потім у набраному темпі продовжується читання ще 5 – 10 рядків невідомого тексту. Після цього ведучий і читець міняються місцями. Надалі вправа виконується самостійно, а уривок збільшується до половини сторінки. Дітей потрібно попередити, що при читанні не можна ворушити губами, проговорювати про себе закінчення слів, бо це знижує темп читання.
«Віконце»
·         З картону вирізається «віконце» розміром 14х7 см. Читаючи текст, це «віконце» накладається на сторінку книги так, щоб верхній зріз «віконце» збігався з початком абзацу. Цю частину тексту, яка відкривається у «віконці», треба прочитати мовчки з найбільшою швидкістю.
«Губи»
·         Щільно стиснути губи, притулити до них палець лівої руки так, щоб губи під час читання не могли рухатись. Розпочати мовчазне читання.
Різновиди читання вголос
·         Читання в парі
Один учень читає, інший слухає, аналізує якість читання товариша, допущені помилки.
·         Читання «Вовк та Заєць»
Читають два учні. Перший прочитує речення з певною швидкістю, інший читає теж саме речення, «наздоганяючи» першого.
·         Читання «Причеп»
Робота в парах. Перший рядок вірша читають учні першої парти, другий рядок – першої і другої парти, третій рядок – першої, другої і третьої парти.
·         Вибіркове читання
За завданням учителя учні, використовуючи швидке читання та зорову пам'ять, знаходять певні частини тексту та зачитують їх.
·         Читання «Драбинка»
Учні читають парами по рядах. Спочатку вгору, а потім повертаються назад.
·         Читання «Бджілка»
Учні читають – гудуть, як бджоли. Можливі різні варіанти: колективно, в парах, по рядах.
·         Читання «Засічка - кидок»
При слові «кидок» діти починають читати. Коли пролунає «засічка» - школярі зупиняються, помічаючи олівцем останнє прочитане слово. Відводять погляд, відпочивають10-12 секунд. Вправа повторюється тричі.
·         Читання «Пейджер»
Учень називає лише перші склади слів у будь – якому реченні. Всі відшукують шифроване повідомлення і читають правильно.
·         Читання «Диктор»
Учитель або учень, який має добрі навички читання, читає текст вголос. А учні пошепки читають разом із ним, копіюючи темп і правильність читання.
·         Читання із зупинками
Діти читають текст. За умовним сигналом учителя зупиняються, піднімають очі. Сигнал учителя – учні знову продовжують читати.
·         Читання «Хвилею»
Читають завдання за поданою вчителем вказівкою: повільно, швидко, дуже швидко і навпаки.
·         Читання «М'ячик»
Вчитель викликає учня читати текст (уривок, абзац, речення). Учень читає і далі передає «м'ячик» кому бажає. «М'ячик» крокує класом, залучає до читання всіх учнів.
·         Зразкове читання
Такий вид роботи використовується, коли діти мають добрі навички читання поданого тексту. Виховується бажання продемонструвати зразкове читання.
·         Читання «Біг по доріжці»
Діти читають склади, слова з різним темпом та силою голосу:
- повільно й тихо;
- швидко й тихо;
- швидко й голосно;
- повільно й голосно.
·         Читання «Зайчик»
Учень читає текст, «перестрибуючи» через одне слово. «Мисливець» (хтось із учнів) називає пропущені слова.
·         Читання «Старт!»
Школярі читають різні тексти у звичному для себе темпі. При слові «Старт!» вмикається метроном найвищої швидкості. Діти квапляться дочитати. Після вимикання метронома переказують опановане.
·         Читання «Луна»
Учитель читає голосно, а учні те ж саме читають тихіше. Потім перша пара учнів читає голосно, друга пара трохи тихіше, третя пара ще тихіше і т. д.
·         Читання «Самокат»
Довільне читання.
Вчитель викликає учня, який обирає, з яким інтервалом він буде «їхати на самокаті» через один, два, три рядки. Школяр читає, пропускаючи певну кількість рядків. Весь клас повинен встигати читати за ним. Коли учень втомиться, він називає прізвище наступного гравця.
·         Читання «Акула»
Вчитель навмисне не дочитує слова в реченні, їх ніби проковтнула «акула». Учні відшукують і читають речення правильно.
·         Читання рядків навпаки за словами
Текст прочитується таким чином, що останнє слово виявляється першим, передостаннє другим і т. д. Ця вправа відучує дитину від звичного стереотипу читання ліворуч — праворуч, розвиває тонкість рухів очей і є підготовчою для наступних вправ.


Немає коментарів:

Дописати коментар